هشدارهای منفی روی پاکت سیگار به همراه عکس‌های شوک‌آور تنها بر روی بخش کوچکی از معتادان به سیگار موثرند. محققان می‌گویند بر روی بخش دیگری از سیگاری‌ها، پیام‌های مثبتی که در آنها به فواید ترک سیگار اشاره شده کارگر می‌افتد.


روی پاکت سیگار چه باید نوشت؟

هشدارهای منفی روی پاکت سیگار به همراه عکس‌های شوک‌آور تنها بر روی بخش کوچکی از معتادان به سیگار موثرند. محققان می‌گویند بر روی بخش دیگری از سیگاری‌ها، پیام‌های مثبتی که در آنها به فواید ترک سیگار اشاره شده کارگر می‌افتد.

 

نیکوتین ماده شیمیایی روان‌گردان اصلی موجود در سیگار، اعتیاد آور است و سرطان‌زا. سیگار در طول قرن بیستم باعث مرگ بیش از ۱۰۰میلیون نفر شد. چندی پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در کشورهای با درآمد کم و متوسط، میزان مرگ و میر سالانه ناشی از مصرف سیگار به ۶ میلیون نفر می‌رسد. به همین خاطر دولت‌ها سالانه مبالغ هنگفتی را در هشدارهای بازدارنده بر روی پاکت‌های سیگار و کمپین‌های گوناگون تبلیغاتی علیه سیگار هزینه می‌کنند، شاید که سیگاری‌ها دست از سیگار کشیدن بردارند.

هشدارهای بازدارنده‌ی روی پاکت سیگار در تمام دنیا تقریبا شبیه همدیگر است: «هشدار، سیگار کشیدن منجر به سرطان ریه می‌شود». به این هشدارها باید تصاویر شوک‌آوری را که به قصد بازدارندگی از سیگار کشیدن روی پاکت نقش بسته‌اند هم اضافه کرد؛ در کنار جمله‌ای مانند «خودتان قضاوت کنید» تصویری از ریه سالم به همراه یک ریه سیاه و بیمار از یک فرد سیگاری.

جنبه‌های مثبت و منفی در کنار هم

گروهی از پژوهشگران در چارچوب یک نظرسنجی، از ۷۴۰ فرد سیگاری نظرشان را در مورد تاثیر این هشدارها جویا شدند. نتیجه اینکه تاثیر هشدارهای نوشتاری در راستای ترک سیگار و تهدیدها به مرگ و سرطان در بین همه سیگاری‌ها تاثیر مشابه‌ای نداشته است. پیام‌هایی که در آنها به فواید یک زندگی بدون سیگار اشاره شده است، بیش از همه بین سیگاری‌هایی موفق بوده‌ است که همیشه معتقد بوده‌اند، می‌توانند روزی سیگار را ترک کنند. اما نوشته‌ای مانند "ارمغان سیگار کشیدن مرگ است" بین کسانی موثرتر بوده است که تصور ترک سیگار برایشان بسیار دشوار بوده است.

به گفته محققان تمرکز در بیشتر هشدارها روی خطرهای اعتیاد به سیگار است


محققان می‌نویسند، تمرکز در بیشتر هشدارها بر روی خطرهای اعتیاد به سیگار است. به اعتقاد این پژوهشگران با این نوع هشدارها نمی‌توان همه‌ی سیگاری‌ها را تحت تاثیر قرار داد. در مجله "تحقیقات نیکوتین و تنباکو" که نتایج این تحقیق را چاپ کرده است، می‌خوانیم: «تحقیقات ما نشان می‌دهند که هشدارها و پیام‌ها وقتی موثرند و شمار بیشتر سیگاری را به سوی ترک سیگار سوق می‌دهند که هم به جنبه‌های منفی سیگارکشیدن و هم به جنبه‌های مثبت ترک سیگار اشاره شود.»

اتحادیه اروپا به جنگ سیگار می‌رود

اتحادیه اروپا هم قصد دارد از این پس در مبارزه با سیگار از تصاویر شوک آور استفاده کند. از سال ۲۰۱۶ به بعد روی پاکت‌های سیگار شاهد این تصاویر خواهیم بود. اندازه‌ی تصاویر هشدار دهنده هم باید از آنچه که تاکنون بوده است، بزرگتر شود؛ این تصاویر ۶۶ درصد از سطح رویی و پشتی بسته را به خود اختصاص خواهند داد. پیشنهاد اولیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا پوشش ۷۵ درصد از سطح پاکت سیگار با این تصاویر بود.

عکس‌ها و هشدارهای کنونی تنها ۳۰ درصد از سطح رویی بسته و ۴۰ درصد از سطح پشتی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین مواد خطرناک سرطان‌زا یا موادی که باعث تغییر در مواد وراثتی می‌شوند یا محدودیت‌هایی برای تولید مثل ایجاد می‌کنند هم باید طبق مقررات تازه، از تنباکوی سیگار جدا شوند. این ممنوعیت شامل اسانس‌هایی با بوی وانیل یا شکلات که مزه‌ی تلخ تنباکو را خنثی یا تلطیف می‌کنند هم می‌شود که از زنندگی سیگار کشیدن می‌کاهند و گرایش جوانان به سیگار کشیدن را بیشتر می‌کند.

سیگارهای منتول از آن دسته از سیگارهایی هستند که قرار است از سال ۲۰۲۰ بازار جمع آوری شوند.