همانطور که احتمالاً در مقالات مختلف خوانده اید، برای کم کردن یک کیلو وزن، باید 7000 کالری بسوزانید. در این مثاله یک جدول بسیار عالی برایتان تهیه کرده ایم که با جزئیات نشان می دهد طی فعالیت های مختلف چه میزان کالری سوخته می شود. اگر قصد کم کردن وزن دارید، باید بدانید که اکثر متخصصین تغذیه توصیه می کنند که سالمترین حالت کاهش وزن این است که هفته ای نیم کیلو کم کنید.

اما ابتدا برای اینکه با فرایند کالری سوزی آشنا شوید باید بدانید که هر روز باید حداقل چند کالری مصرف کنید. مسئله مهم دیگر این است که بدن شما برای فراهم آوردن انرژی لازم برای تامین سه عملکرد زیر کالری سوزی می کند:

1) متابولیسم پایه (BMR): BMR میزان کالری است که بافعالیت هایی که روزانه در زمان استراحت (مثلاً خواب) می سوزانید. این میزان تقریباً 60% از کالری هایی است که یک فرد متوسط در روز می سوزاند.

2) فعالیت های فیزیکی برای کالری سوزی: اینها کالری هایی هستند که با انجام فعالیت هایی که نیاز به حرکت و تکاپو دارد می سوزد، از راه رفتن تا دم یخچال یا شستن ظرف ها  تا ورزش. به طور متوسط، افراد 30% از کالری های مصرفی روزانه خود را از طریق فعالیت فیزیکی می سوزانند.

3) کالری سوزی با رژیم غذایی: کالری سوزی فرایندی است که در آن بدن با افزایش متابولیسم به بالاتر از حد نرمال، گرما یا انرژی تولید می کند. پس کالری سوزی با رژیم غذایی به این معنی است که کالری ها در فرایند خوردن غذا، هضم غذا، جذب غذا و مصرف آن سوخته می شوند.

حالا بیایید نگاهی به جدول کالری سوزی بیندازیم که در آن فعالیت های مختلف و میزان کالری که هرکدام از آنها می سوزانند را نشان می دهد. البته دقت کنید که این اعداد تقریبی هستند. عدد اصلی میزان کالری هایی که می سوزانید، برحسب ترکیب بدن و شدت فعالیتتان، ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. اما می توانید با کمک این جدول یک ایده کلی از میزان کالری های مصرفی حین فعالیت های ذکر شده به دست آورید.

فعالیت

کالری های مصرفی در ساعت

خوابیدن

60

نشستن روی مبل

75

خرید خوار و بار

90

انجام کارهای سبک خانه

95

صف ایستادن

100

بازی کردن با سگ

115

بازی کردن با بچه ها

120

رانندگی

120

راه رفتن

130

خرید کردن

135

غذا خوردن

140

بازی بولینگ

145

کارهای خانه (جارو یا تی کشیدن)

225

یوگا

230

باغبانی

230

راه رفتن تند

250

گلف (راندن ماشین گلف)

250

بازی های توپی

260

اسکیت کردن

275

چیدن علف های هرز باغچه

295

گلف (راه رفتن روی زمین گلف)

300

کار با وزنه

300

والیبال

340

پیاده روی

390

برف پارو کردن

400

راه رفتن قوی

400

بسکتبال

460

تنیس

510

شنا کردن

520

دوچرخه سواری کردن (سریع)

530

کار با وزنه چرخشی

540

پله نوردی در باشگاه

600

دو نرم (8 کیلومتر در ساعت)

600

دویدن

700

دوچرخه زدن

710

ایروبیک در آب

720

ایروبیک استپ

750

اسپینینگ

820

استفاده از دستگاه الیپتیکال

850

طناب زدن

900

دویدن (با سرعت بالا)

1000